
Standardy Ochrony Małoletnich
Przedszkola Hocki Klocki – Banino
Podmiot prowadzący:
JP Joanna Rześna
ul. Miodowa 26, 80-297 Banino
NIP: 583 187 40 81
Pod placówką funkcjonują:
-
Przedszkole Hocki Klocki, ul. Miodowa 26, Banino
-
Przedszkole Hocki Klocki Polna, ul. Polna 3, Banino
Spis treści
-
Preambuła
-
Słowniczek terminów
-
Standardy ochrony małoletnich
-
Czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci
-
Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem
-
Zasady bezpiecznych relacji personel–dziecko oraz dziecko–dziecko
-
Zasady ochrony danych osobowych
-
Zasady ochrony wizerunku dziecka
-
Zasady bezpiecznego korzystania z internetu
-
Monitoring stosowania standardów
-
Przepisy końcowe
-
Załączniki
Preambuła
Ochrona małoletnich i zapewnienie im najlepszych możliwych warunków do rozwoju przyświeca pracownikom naszych przedszkoli w każdym czasie.
Podstawowymi wartościami są: bezpieczeństwo, szacunek, godność i dobro dziecka.
W związku z wejściem w życie nowelizacji ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, placówka wprowadza Standardy Ochrony Małoletnich, które:
-
określają zasady zapobiegania krzywdzeniu dzieci,
-
zawierają procedury interwencji w przypadkach podejrzenia krzywdzenia,
-
wyznaczają działania profilaktyczne chroniące dobro dziecka.
Słowniczek terminów
-
Dziecko (małoletni) – osoba, która nie ukończyła 18 roku życia.
-
Opiekun dziecka – rodzic, opiekun prawny lub rodzic zastępczy.
-
Personel – pracownicy, współpracownicy, stażyści, wolontariusze.
-
Krzywdzenie dziecka – czyny zabronione lub zaniedbania naruszające dobro dziecka.
-
Przemoc – wszelkie formy przemocy fizycznej, psychicznej, seksualnej, w tym domowej.
-
Zaniedbywanie – brak zapewnienia dziecku odpowiednich warunków do rozwoju.
-
Wizerunek – zdjęcie, nagranie, film przedstawiający dziecko w sposób umożliwiający identyfikację.
Rozdział I – Standardy ochrony małoletnich
-
Placówka wprowadza i stosuje standardy ochrony dzieci.
-
Personel edukuje się i angażuje w działania zapobiegające krzywdzeniu.
-
Istnieją procedury zgłaszania i interwencji w sytuacjach zagrożenia.
-
Placówka monitoruje zgodność działań z przyjętymi standardami.
Rozdział II – Czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci
-
Personel zna symptomy krzywdzenia i monitoruje sytuację dzieci.
-
W razie ryzyka odbywają się rozmowy z opiekunami i podejmowane są działania wspierające.
-
Rekrutacja pracowników odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji (Załącznik nr 1).
Rozdział III – Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem
-
Pracownicy są zobowiązani do zachowania poufności.
-
W razie zagrożenia życia lub zdrowia dziecka – natychmiastowe powiadomienie służb.
-
Sporządzana jest dokumentacja i plan pomocy dziecku.
-
W poważnych sytuacjach powoływany jest zespół interwencyjny.
-
Procedury obejmują także sytuacje przemocy rówieśniczej.
-
Każdy przypadek dokumentowany jest protokołem interwencji (Załącznik nr 6).
Rozdział IV – Zasady bezpiecznych relacji
-
Personel zna i stosuje zasady bezpiecznych relacji personel–dziecko (Załącznik nr 4).
-
Personel zna i stosuje zasady bezpiecznych relacji dziecko–dziecko (Załącznik nr 5).
-
W każdej interakcji dbamy o godność, szacunek i bezpieczeństwo dzieci.
Rozdział V – Zasady ochrony danych osobowych
-
Ochrona danych odbywa się zgodnie z RODO i ustawą o ochronie danych osobowych.
-
Dane dzieci przechowywane są w bezpiecznych warunkach i udostępniane wyłącznie osobom uprawnionym.
-
Personel zobowiązany jest do poufności.
-
Wdrożono procedury postępowania na wypadek naruszenia ochrony danych.
Rozdział VI – Zasady ochrony wizerunku dziecka
-
Rejestrowanie i publikowanie wizerunku dziecka wymaga pisemnej zgody opiekuna.
-
Niedopuszczalne są zdjęcia i nagrania naruszające godność dziecka.
-
Materiały z wizerunkiem dzieci są przechowywane w miejscach niedostępnych dla osób postronnych.
-
Placówka reguluje dostęp mediów do nagrań i zdjęć dzieci.
-
W razie braku zgody rodzica – ustalane są indywidualne formy ochrony dziecka.
Rozdział VII – Zasady bezpiecznego korzystania z internetu
-
Dzieci nie mają swobodnego dostępu do komputerów ani internetu.
-
Z monitorów interaktywnych korzystają tylko pod nadzorem nauczyciela.
-
Internet w placówce jest zabezpieczony i filtrowany.
-
Regularnie prowadzone są pogadanki i szkolenia o bezpieczeństwie w sieci.
Rozdział VIII – Monitoring stosowania standardów
-
Osobą odpowiedzialną za standardy jest właściciel placówki.
-
Co 2 lata przeprowadzana jest ankieta monitorująca (Załącznik nr 8).
-
Standardy są ogłaszane pracownikom, rodzicom i dzieciom (również w wersji skróconej i obrazkowej).
Rozdział IX – Przepisy końcowe
-
Standardy wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.
-
Są publicznie dostępne w placówce oraz na stronie internetowej.
Rozdział X – Załączniki
-
Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu
-
Oświadczenie pracownika (obywatela innego państwa)
-
Oświadczenie pracownika o zapoznaniu się z dokumentami obowiązującymi w placówce
-
Zasady bezpiecznych relacji personel–dziecko
-
Zasady bezpiecznych relacji dziecko–dziecko
-
Protokół interwencji
-
Oświadczenie pracownika o zapoznaniu się ze standardami
-
Ankieta monitorująca
-
Rejestr zgłoszeń naruszeń
-
Wersja skrócona standardów dla dzieci
-
Wersja obrazkowa standardów dla dzieci

